HUMAN FACTORS

RCO -konsepti puolittaisi turvaverkon

Vuosikymmenten aikana kehitetyt toimintamallit kahden lentäjän ohjaamoyhteistyöstä on turvallisen liikennelentämisen kivijalka. Ohjaamomiehistöt on koulutettu toimimaan yhteistyömenetelmillä millä varmistetaan inhimillisten virheiden välttäminen, havaitseminen ja korjaaminen, sekä teknisten ongelmien turvallisin mahdollinen ongelmanratkaisu. Miehistöyhteistyön koulutus jatkuu läpi koko liikennelentäjän uran ja sen elementtejä käsitellään jokaisessa simulaattori- ja kertauskoulutuksessa.

Parhaan ja turvallisimman ratkaisun löytäminen nojaa kahden lentäjän osaamisen yhdistämiseen. Kokeneinkin lentäjä saa ongelmanratkaisussa hyödyllistä ja tarpeellista tukea toiselta lentäjältä. Tilanne missä nopeasti kehittyneen ongelmatilanteen ratkaisu alkaa toisen lentäjän nukkuessa syvää unta on modernille liikennelentäjälle kauhuskenaario. Älykkäimmätkin järjestelmät ovat alttiita teknisille vioille tai virhetoiminnoille, joten niiden varaan ei voida tässä luottaa.  Tämänkaltaisen skenaarion esittely lentokonevalmistajan toimesta kertoo voimakkaasta taloudellisesta insentiivistä, ei halusta edelleen kehittää lentoturvallisuutta.