Two, one, none?

20.09.2024 | Uutiset

Artikkelikuva

Maailmanlaajuinen lentäjien yhteistyö kahden ohjaajan säilyttämiseksi kaupallisen lentoliikenteen ohjaamoissa on laajaa. Lentokonevalmistajien ja EASA:n tarkastelussa oleva lainsäädäntö ja tässä vaiheessa matkalentovaiheeseen keskittyvät pohdinnat ohjaajien vähentämiseksi tuomitaan ammattilentäjien parissa laajasti. Lentoturvallisuuden varmistamisen takana on ohjaamoissa huippuunsa kehitetty, tutkimustiedon tukema ohjaamoyhteistyö, jossa kaksi koulutettua ja hyvin levännyttä lentäjää kaikissa lennon vaiheissa tekee työtä turvallisen lennon varmistamiseksi.

Kahden ohjaajan käyttöä kaupallisessa matkustajaliikenteessä haastetaan ns. eMCO -konseptin (Extended Minimum Crew Operations, eMCO) puitteissa. Eurooppa on hankkeessa keskeisessä roolissa, sillä juuri Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA on tutkinut yhdessä eurooppalaisen Airbusin kanssa lentäjien vähentämistä ohjaamotyössä.

Kansainvälinen lentäjäyhteisö tuomitsee voimakkaasti hankkeen ja kyseenalaistaa laajasti konseptin turvallisuuden, jossa luodaan uusia riskejä lentoliikenteeseen kaupallisten etujen toivossa. IFALPA:n, ALPA:n ja ECA puheenjohtajat ovat nostaneet uudessa eMCO -videossaan esiin lentäjäyhteisön havaintoja lentoturvallisuudesta ja miksi kahden ohjaajan yhteistyöhön perustuva konsepti tulisi turvata.

 


Lue lisää aiheesta