07.02.2025 | Uutiset
Suomen Lentäjäliiton (FPA) jäsenyhdistyksen, Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) tiedote Finnair Oyj:n muutosneuvotteluita koskien
Finnair Oyj on 7. helmikuuta ilmoittanut muutosneuvotteluista, jotka liittyvät keskeneräisiin työehtosopimusneuvotteluihin SLL:n kanssa. Yhtiö on perustellut muutosneuvottelutarvetta Sydneyyn ulosvuokratuilla kahdella kaukoliikennekoneella ja työtaistelun näille operaatioille mahdollisesti tulevaisuudessa aiheuttamalla haitalla. Lisäksi Finnair Oyj haluaa neuvotteluissa pakottaa jokaisen palveluksessaan olevan lentäjän hyväksymään varallaoloehdon osaksi työsopimustaan.
Työehtosopimusneuvotteluita on käyty kohta kuusi kuukautta, jonka kuluessa SLL:lla on ollut maltillisia ja laillisia työtaistelutoimia käytössä alle kolmen kuukauden ajan. Vastaavasti Finnair on samalla ajalla järjestänyt kaksi työsulkua, teettänyt laillisen työtaistelun alaista lentotyötä yhtiön ulkopuolisilla operaattoreilla ja velvoittanut liikennelentäjiä työehtosopimuksen määräysten vastaisesti töihin. Yhtiö on myös kertonut pidättävänsä palkkaa sen perusteella, onko lentäjä ilmoittanut noudattavansa SLL:n työtaisteluohjeistusta. Marraskuussa yhtiö yksipuolisella ilmoituksellaan lopetti myös liikennelentäjille sovitun palkan lisän maksamisen, vaikka sen tulisi olla yleisen jälkivaikutuksen piirissä.
- Työehtosopimusneuvottelut ovat pitkittyneet ja tästä syystä myös työtaistelutoimiemme käyttö on pidentynyt. Olemme hyvin pahoillamme niistä aiheutuvasta haitasta matkustajillemme, joiden vuoksi työtämme teemme. Työnantajapuolen menettelyt ovat alusta pitäen olleet aggressiivisia, eikä meillä pienenä ammattiyhdistyksenä ole laillisten työtaistelutoimiemme lisäksi muuta keinoa puolustaa oikeuksiamme, SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa.
Vaikka työehtosopimusneuvottelut ovat olleet takkuiset, SLL ja Finnair ovat kyenneet tekemään joulukuussa paikallisen sopimuksen Sydneyn operaatiota koskien. Sydney-sopimus koskee samaa lentotoimintaa, johon muutosneuvottelutarve on nyt kohdistettu.
Sydney-sopimuksella on sovittu Australiaan vuokrattujen Airbus A330-laajarunkokoneiden operoinnin käytännön järjestelyistä. Sydney-sopimuksemme on sovellettavissa myös nyt työtaistelutoimien aikana. SLL:n ylityökielto laajenee maaliskuussa koskemaan myös Helsingin ja Sydneyn välisiä operaatioita, mutta ne eivät koske Sydney-sopimuksen mukaisesti paikan päälle sovittuja järjestelyjä.
- Yhtiön esittämä muutosneuvottelutarve on täysin epäuskottava, sillä SLL on suojellut Sydneyn operaatiota koko neuvotteluprosessin ajan ja tarkoituksemme on varmistaa näiden operaatioiden luotettavuus jatkossakin Sydney-sopimuksessa viime joulukuussa sovitulla järjestelyllä. Pidän täysin käsittämättömänä, ettei Finnair ole halukas järjestämään Sydneyn liikennettä sovitulla tavalla, vaan mielummin luopuu lennoista ja niiden tuotoista, Uuspelto hämmästelee.
Uuspellon mukaan toisella puolella maapalloa operoitava liikenne on aiheuttanut lentäjille hyvin pitkiä ja toistuvia poissaoloja kotoaan sekä huomattavaa aikaerorasitusta. Tästä syystä Finnairin kanssa päädyttiin sopimaan järjestelystä, joka mahdollistaa liikenteen operoinnin Helsingin sijaan paikan päälle sijoitettavien lentäjien toimesta.
- Olen hyvin pettynyt, että paikallisesta Sydney-sopimuksestamme huolimatta yhtiö ei ota lentäjien huolia ja havaittua terveydellistä kuormitusta tosissaan. Ennenkuulumattomana pidän kuitenkin sitä, että yhtiö pyrkii painostamaan tällaisella jo sovitulla asialla työehtosopimusneuvotteluissamme. Vastuu operaation turvallisesta järjestämisestä on Finnairilla, ei työntekijöillä, Uuspelto toteaa.
Paikallisen sopimisen edistämistä koskevan lainsäädäntöuudistuksen myötä SLL:n asema työehtosopimusosapuolena on muuttunut. Tästä syystä työehtosopimusneuvotteluissa on nyt ensimmäistä kertaa voitu neuvotella muun ohella siitä, sovitaanko yksittäisten liikennelentäjien varallaolovelvoitteesta yhdistyksen toimesta. Tähän saakka varallaolovelvoite on syntynyt työntekijän ja työnantajan välillä, työntekijän suostumukseen perustuen, koska lentomiehistöjen tehtäviä ei yleisesti pidetä päivystysluonteisena työnä. Nyt työnantajapuoli vaatii kuitenkin SLL:a kollektiivisesti pakottamaan kaikki lentäjät varallaoloon.
- SLL on alusta saakka todennut, että säilytämme mielellämme nykytilaa vastaavan varallaolokäytännön, joka käsityksemme mukaan on toiminut moitteetta myös Finnairin kannalta. Tästä huolimatta olemme olleet valmiita neuvottelemaan myös varallaolojärjestelyn uudistamisesta yleisvelvoittavalla tavalla. Olemme tehneet asiasta myös neuvotteluesityksiä, jotka eivät ole yhtiölle sopineet. Työnantajapuolen väitteet SLL:n sopimishaluttomuudesta ja vaatimuksista varallaolon muuttamiseksi vapaaehtoiseksi ovat täysin totuudenvastaisia, Uuspelto sanoo.
Työnantajajärjestöt pyrkivät viemään työehtosopimuksiin kaikki niiden eduksi tehdyt lainsäädäntömuutokset sellaisenaan ja ilman kustannushyvitystä työntekijöille. SLL on hyvin pieni tuhannen jäsenen ammattiyhdistys, jonka on haastavaa pitää puoliaan työnantajajärjestöjen kattavaa koordinaatiota ja suurta valtio-omisteista pörssiyhtiötä vastaan. Neuvotteluissa työnantajapuoli ei suostu käymään aitoa keskustelua lainkaan.
- Kuten olen aiemminkin todennut, neuvotteluissamme ei ole kyse vain palkankorotusten määrästä, vaan työnantajapuolen kohtuuttomista vaatimuksista. Näyttää yhä enemmän siltä, että paikallisen sopimisen edistäminen tarkoittaa käytännössä paikallista pakottamista. Työnteon ehdot sanellaan työntekijöille. Neuvotteluissa työnantajapuoli yrittää pakottaa SLL:n sopimaan semidispositiivisesta lainsäädännöstä työntekijöiden vahingoksi - nyt viimeksi muutosneuvotteluilla painostamalla. Mielestäni työmarkkinajärjestelmä on rikki, tätäkö lainsäätäjä todella tavoitteli paikallisen sopimisen laajennuksilla, Uuspelto ihmettelee.
Suomen Liikennelentäjäliitto ry (SLL) on neuvotellut Finnair Oyj:n liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta elokuusta lähtien. Neuvottelut päätyivät valtakunnansovittelijan toimistoon työnantajapuolen järjestämien työsulkujen vuoksi marraskuussa. Pakkosovittelua on sittemmin jatkettu lähes keskeytyksettä ja tuloksetta sovittelijoiden Anu Sajavaaran ja Nina Pärssinen johdolla.
Lisätiedot: Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n puheenjohtaja vesa.uuspelto@sllpilots.fi
Kuva: Hacı Elmas, Unsplash