08.12.2022 | Uutiset
Vuoden 2022 alusta Euroopan komissio muutti vaatimuksia, jotka EU:n jäsenvaltioiden on täytettävä ennen kuin miehistön tai lentoaseman henkilökortti voidaan myöntää. On erityisesti kaksi merkittävää muutosta, jotka miehistön jäsenenä toimivan on tärkeää huomioida.
Ensimmäinen muutos on se, että henkilökortin myöntävän kansallisen viranomaisen on nyt tarkastettava rikosrekisteri, mutta – erotuksena entiseen – on tarkistettava lisäksi tiedustelutietoja ja muita ’saatavilla olevia, asiaankuuluvia’ tietoja. Suomessa taustatarkistuksen tekee Suojelupoliisi käyttäen siihen tarvittavia rekistereitä ja tietoja turvallisuusselvityslain mukaisesti.
Tyypillisesti valtiot haluavat tietää paitsi rikosrekisterin myös sen, mitä olet tehnyt viimeisen viiden vuoden aikana siitä hetkestä lähtien, kun turvallisuusselvitysmenettely on käynnistetty. Tämä tarkoittaa käytännössä koko ajanjaksolta (vähintään viisi vuotta) asiakirjatodisteita, jotka tukevat ilmoittamaasi historiaa. Kotimaassa – sekä käytännössä EU:n sisällä – erillisiä todisteita ei tarvita, sillä viranomaisten välinen tietojenvaihto selvittää hakijan tekemiset itsenäisesti. Kolmansien maiden osalta tilanne voi olla toinen.
Toinen muutos on se, kuinka usein taustatarkistukset on toistettava. Aiemmin tarkistukset toistettiin käytännössä viiden vuoden välein, mutta väli on nyt lyhennetty yhteen vuoteen. Vaihtoehtoisesti valtiot voivat ottaa käyttöönsä jatkuvan arviointiprosessin. Suomessa tätä kutsutaan nimellä ’nuhteettomuusseuranta’. Se tarkoittaa, että taustatarkistusta voidaan harkita uudelleen heti, jos asianomaiseen miehistön jäseneen kohdistuu rikosepäily, esimerkiksi törkeä ylinopeussakko. Tämä voi siis tapahtua jo ennen kuin tuomioita on annettu.
Suomessa epäilystä menee tieto automaattisesti Suojelupoliisille, joka ottaa yhteyttä ensin rikosasiaa tutkivaan poliisiin ja sitten epäiltyyn. Annetun selvityksen perusteella Supo harkitsee tapauskohtaisesti, ilmoittaako se rikosepäilystä työnantajalle. Arvion teon vaikutuksesta työsuhteeseen ja päätöksen henkilön soveltuvuudesta työtehtävään tekee aina kortin myöntäjä eli työnantaja.
Olet hakenut lentäjän työtä EU-valtiosta, ja sinulle tehdään ID-korttia varten taustatarkistus. Toimivaltainen viranomainen tarkistaa rikosrekisterisi sekä sinua koskevat tiedustelutiedot viimeisen viiden vuoden ajalta. Mutta mitä tapahtuu, jos viimeisen viiden vuoden aikana otitkin vähän aikaa itsellesi ja matkustit ympäri maailmaa? Mitä jos opiskelit tai työskentelit ulkomailla? Olennaista on, että jos tämä aika oli pidempi kuin 28 päivää, sinun on mahdollisesti selvitettävä, mitä käytännössä teit tuona aikana. Siksi sinun pitää kerätä ja säilyttää mitä tahansa seuraavista asiakirjoista validoidaksesi sen, mitä sinulta tuosta ajanjaksosta kysytään:
Kohdemaita on erilaisia. Kuten mainittu, tieto vaihtuu EU:n sisällä viranomaisten välillä yleensä ottaen hyvin. Jos mennään niin sanottuihin kolmansiin maihin, on epävarmaa, kuinka paljon eurooppalaista viranomaista tyydyttävää tietoa kyseinen maa toimittaa. Siksi tällainen oma selvitys ja verifiointi dokumentein voi tulla eteen.
Jos olet tällä hetkellä työssä ja/ tai asut toisessa maassa (erityisesti EU:n ulkopuolella), säilytä mahdollisimman paljon todisteita työstäsi. Pidä palkkakuitit, tiliotteet, hotellilaskut, sähkö- ja vesilaskut sekä muut vastaavat dokumentit tallessa. Mikä tärkeintä, kun lähdet ulkomaisesta maasta, jossa olet laillisesti asunut, älä unohda pyytää rikosrekisteritodistusta, joka päättää oleskelusi kyseisessä maassa. Jos matkustat yli 28 päivää muista syistä kuin lentotyön vuoksi, dokumentoi matkasi: liput, hotellilaskut ja muut vastaavat on pidettävä tallessa ja säilytettävä turvallisessa paikassa. Voi olla, ettet niitä koskaan tarvitse, mutta ne voivat myös ääritilanteessa ratkaista, onko sinulla jatkossa työpaikka vai ei.
Kirjoitus on alunperin julkaistu Liikennelentäjä -lehdessä 3/2022.
Kirjoittaja: Tomi Tervo
Kuva: Markus Winkler on Unsplash