Lentäjien kysely: KLM paras työpaikka lentäjille Euroopassa 2024

14.10.2024 | Uutiset

Artikkelikuva

Yli 40 000 lentäjää edustava Euroopan lentäjäyhdistys, ECA (European Cockpit Association), julkaisi järjestyksessään toisen eurooppalaisten lentoyhtiöiden työehtoihin liittyvän tutkimuksen tulokset. KLM arvioitiin lentäjien parissa parhaaksi työpaikaksi (97% tyytyväisyys) ja se ohitti edellisellä kerralla kärkipaikkaa pitäneen Air Francen (94%). KLM:n lentäjät kiittelevät erinomaisia työolosuhteita ja vahvasta neuvottelukulttuurista lentäjäyhdistyksen (VNV) kanssa. Muut kärkisijoille päässeet yhtiöt ovat Icelandair (92%), Widerö (91%), Austrian (84%) ja TAP (84%). Näistä TAP:n tulos parani jopa 15% edellisestä tutkimuksesta.

ECA:n puheenjohtaja kapteeni Otjan de Bruijn,: “Lentäjänä työskentelevänä ymmärrän reilun kohtelun ja hyvien työehtojen merkityksen. KLM:n menestys tässä kyselyssä kertoo yhteistyön voimasta lentäjäyhdistyksen ja lentoyhtiön johdon välillä. Toki on huomioitava, että tyytyväisyys laski edellisestä tutkimuksesta ja että meidän tulee ajaa parannuksia koko alan käytäntöihin”.

ECA:n Social rating -kysely

ECA:n kysely on suunniteltu tuottamaan läpinäkyvyyttä lentäjien työehtoihin ja auttamaan lentäjiä uraan liittyvässä päätöksenteossa. Samalla tutkimus on tuloksiltaan suunnattu matkustajille, jotka ymmärtävät, että päästäkseen pisteestä A pisteeseen Z ei ole kyse vain lipun hinnasta, vaan ihmisistä. Lentoyhtiöt on jaoteltu kyselyn tulosten perusteella viiteen kategoriaan: Social Excellence, Social Partner, Social Snail, Social Misfit ja Social Junk.

Kategoriat heijastelevat avaintekijöitä lentäjien palautteessa, kuten työn ja vapaa-ajan tasapaino, työsopimukset ja työehtosopimukset. Vuoden 2024 toukokuussa järjestettyyn kyselyyn osallistui yli 6000 lentäjää ympäri Eurooppaa.

Trendit lentäjien tyytyväisyydessä

Vuonna 2021 järjestettyyn kyselyyn nähden lentäjien työtyytyväisyys on heikentynyt monessa lentoyhtiössä. Lentäjät työskentelevät enemmän, inflaatio ja koronan jälkeinen, huonompi neuvotteluilmapiiri ovat osa syitä heikompien lukujen takana. Osan lentoyhtiöistä saadessa hyvää palautetta koulutusohjelmistaan, monet lentoyhtiöt kamppailevat edelleen saadakseen lentäjät pysymään yhtiössä pitkällä aikajänteellä.

Vaikka Ryanair (42%) on säilyttänyt asemansa (vain) uran aloituspaikkana monelle lentäjälle, kyselyn tuloksissa on nähtävissä pienimuotoista paranemista ja siirtyminen “Social Misfit” luokasta “Socia snail” luokkaan. Myös Wizzairilla on lentäjien palautteen perusteella ongelmia saada lentäjät pysymään yhtiössä ja vaikka Wizzair tarjoaa lentäjille hyvät uralla etenemismahdollisuudet (nopea kapteeniksi pääsy), Wizzairin vihamielinen asenne ammattiyhdistyksiä kohtaan johtaa edelleen “Social Misfit”-luokalle jäämiseen.

Haasteita Buzz ja SmartLynx lentoyhtiöille

Heikoiten kyselyssä pärjäsivät Buzz (23%) ja Smartlynx (20%), jotka keräsivät armotonta kritiikkiä lentäjiltä. SmarLynxilla työvuorolistaan ei voi luottaa vaan lentäjät ovat velvoitettuja hyppäämään yhtiön mukaan riippumatta siitä, mitä rosterissa lukee. Myös kehnot palkat sekä yleisesti käytössä oleva järjestely, joissa työsuhde on EU:n ulkopuolella toimivaan yritykseen työlainsäädännön kiertämiseksi, vievät Smartlynxin alimpaan kategoriaan. Buzzilla epätyypilliset, näennäisyrittäjyyteen perustuvat työsuhteet sekä ongelmat heikosti järjestäytyneen työvoiman ja voimakkaan Ryanair-omisteisen yhtiön välillä tekee työntekijöiden ja työnantajan väliset suhteet vähintäänkin haastaviksi.

Uusi toimija: Eurowing Discovery

Discover Airlines liittyi ECA:n kyselyn listalle ensimmäistä kertaa ja saavutti lentäjien keskuudessa 65% tyytyväisyystason. Vaikka yleiset tunnelmat yhtiön työntekijöiden keskuudessa ovat kohtuullisella tasolla, lentoyhtiö sai huonot arvosanat siitä, miten se suhtautuu henkilökuntaan. Ongelmat linkittyvät pääasiassa Lufthansan haluttomuuteen sopia Discoverylle työehtosopimusta valtaosaa lentäjistä edustavan VC:n kanssa.

ECA:n pääsihteeri Ignazio Plaza: "Tämä kysely on herätys lentoalalle. Osa lentoyhtiöistä parantaa toimintaansa, mutta moni lentoyhtiö jää edelleen alan standardien osalta jälkeen. Meidän tavoite on nostaa esiin esimerkilliset käytännöt ja ongelmakohdat, jotta lentäjät ja matkustajat voivat tehdä tiedostettuja valintoja".

Kuinka Suomessa toimivat lentoyhtiöt suoriutuvat?

Euroopan lentoyhtiöiden joukossa puhtaasti Suomesta käsin toimivista lentoyhtiöistä tutkimukseen pääsivät 17. sijan Finnair (76%) ja 18. sijan Norra (75%). Huomionarvoista on, että molempien yhtiöiden osalta lentäjien tyytyväisyys on laskenut edellisestä kyselystä. Useassa maassa toimiva Norwegian sijoittui kyselyssä sijalle 27. (66%). Alle 30 vastaajaa keränneet lentoyhtiöt jätettiin kyselyssä listauksen ulkopuolelle.

Finnairin osalta kyselyssä nousi negatiivisesti esiin lentäjien kasvaneet työmäärät ja työnantajan yksipuoliset tulkinnat sopimuksista. Finnairin lentäjät kokivat kyselyn perusteella, että yhtiö ei välitä sopimuksista tai ihmisistä, joita sopimukset koskevat ja vain hyödyntää tulkintaetuoikeuttaan oman taloudellisen edun maksimoimiseksi. Kyselyn vastausten perusteella Finnairin lentäjät kokivat, että työn ja vapaa-ajan yhdistäminen on erittäin vaikeaa johtuen myöhäisestä työvuorolistojen julkaisusta ja vapaapäivätoiveiden sattumanvaraisesta läpimenemisestä. Aiemmin hyvämaineisesta ja halutusta lentoyhtiöstä aletaan huonon henkilöstöpolitiikan takia katselemaan muualle.

Norralla huomioitavaa oli tyytyväisyyden romahtaminen aikaisemmasta 91% pistemäärästä. Suurimpana tekijänä vastausten perusteella olivat työn ja vapaa-ajan suhteen heikentyminen. Kyselyn perusteella myös asema Finnairin tuotantoyhtiönä ilman todellista valtaa omasta tulevaisuudesta tai mahdollisuuksia edetä emoyhtiön puolelle, turhauttavat Norran lentäjiä.

Tutustu tarkemmin tuloksiin

Kyselyn tuloksiin voit tutustua oheisella sivustolla. Lentoyhtiökohtaisesti esitellään sijaluku, lentäjien valikoituja palautteita ja osa-aluehavaintoja. 

https://public.tableau.com/app/profile/europeanpilots/viz/AirlinesSocialRating2024/MainDashboard?publish=yes

 

 

Lisätietoa kyselystä voit kysyä ECA:lta:

Kameliya Encheva, +32 490 411 203 ke@eurocockpit.eu

 


Lue lisää aiheesta