Lentäjät käynnistivät mediakampanjan Brysselin lentokentällä

22.07.2024 | Uutiset

Artikkelikuva

Lentokonevalmistajien ja lentoyhtiöiden edistäessä konseptia, jossa matkustajakoneiden ohjaamossa olisi vain yksi lentäjä, Euroopan lentäjäyhdistys ECA (European Cockpit Association) on käynnistänyt mediakampanjan matkustajien tietoisuuden lisäämiseksi. Kampanjan myötä Brysselin lentokentällä näkyy heinäkuun viimeisellä viikolla runsaasti mainoksia osana OneMeansNone -kampanjaa, jossa matkustajia varoitetaan lentoturvallisuusriskeistä mikäli lentäjien määrää ohjaamoissa vähennettäisiin. 

ECA:n puheenjohtaja Otjan de Bruijn: "Toivomme tämän kampanjan olevan keskustelunavaus, jossa visualisoimme vähintään kahden lentäjän välttämättömyyden ohjaamoissa. Reduced Crew Operations -konseptin kannalta lentäjät ja matkustajat ovat itsestään selvästi lentoturvallisuuden varmistamisen puolella. Lentokoneissa on lukuisia varajärjestelmiä -kaksi mooottoria, kaksi sähkögeneraattoria - hyvistä syistä. Yksi lentäjä ohjaamossa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi poikkeuksellisissa tilanteissa ja varmistamassa kaikissa tilanteissa lennon häiriöttömän kulun. Emme voi sallia lentoyhtiöiden kaupallisten intressien heikentää matkustajien turvallisuutta".

Tällä hetkellä ilmailun säädökset ja standardit vaativat kaksi ohjaajaa suurten kaupallisten lentokoneiden ohjaamoihin. Lentokonevalmistajat, kuten Airbus ja Dassault pyrkivät aktiivisesti ajamaan mallia, jossa reittilentovaiheessa lentäjien määrä vähennetään yhteen. Valmistajien ajama esitys, "extended Minimum Crew Operations" (eMCO), on parhaillaan Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen (EASA) tarkastelussa. Konseptin hyväksyntä johtaisi merkittävästi riskien kasvamiseen lentoliikenteessä, sillä ohjaamoissa olisi reittilentovaiheessa usean tunnin ajan vain yksi ohjaaja.

ECA ja tuhannet lentäjät maailmanlaajuisesti vastustavat esitystä

Kaksi lentäjää lentokoneen ohjaamossa on välttämätöntä jopa 200-400 matkustajan turvallisuudelle. Lentäjät toimivat ohjaamoissa yhteistyössä ja työpareina, jossa toimintamallit perustuvat keskinäiseen tukeen, oikeiden toimenpiteiden ristiintarkasteluun monimutkaisessa ympäristössä niin normaaleissa kuin poikkeustilanteissakin. Teknologian ja automatiikan kehitys on lisännyt lentojen turvallisuutta ja tehokkuutta, mutta teknologia ei koskaan ole virheetön. Ohjaajien määrän vähentäminen saattaisi mahdollisesti lisätä lentokonevalmistajien voittoja, mutta se ei tee lennoista yhtään halvempia tai turvallisempia matkustajille. Lentäjät ovat sitoutuneet puolustamaan lentoturvallisuutta vastustamalla RCO -hanketta.

Lentäjäjärjestöt ovat globaalilla tasolla yhdistäneet voimansa. Lentäjien maailmanjärjestön IFALPA:n kampanja saa vahvan tuen Euroopan lentäjäjärjestön ECA:n kuin Yhdysvaltojen suurimman lentäjäyhdistyksen ALPA:n puolelta. Kansallisella tasolla lentäjät ovat järjestäneet mm. Hollannissa matkustajille suunnatun vetoomuksen hankkeen torppaamiseksi ja mielenilmauksia on järjestetty esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa. 


 


Lue lisää aiheesta