15.01.2025 | Uutiset
Häiriköivien matkustajien määrä on ollut kasvussa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Suuntaus on huomattu myös lentäjäjärjestöjen turvallisuutta seuraavissa työryhmissä. Suomessa lentoturvallisuusaiheita seuraa Suomen Lentäjäliiton Turvatoimikunta.
“Häiriökäyttäytyminen on lehti- ja someotsikoista huolimatta onneksi suhteellisen harvinaista ja lähes aina ongelmat selviävät keskustelemalla”, toteaa Turvatoimikunnan puheenjohtaja Olli Jaarinen. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan häiriökäyttäytyminen on kuitenkin kasvussa. Tapauksia oli suomalaisella lentoasemilla ja ilma-aluksissa vuonna 2024 yhteensä 267. Kasvua edellisvuodesta oli 20%. Erityisesti vuoden viimeisellä neljänneksellä tapausten määrä oli yli kaksinkertainen verrattuna vuosien 2019–2023 keskiarvoon vastaavalla ajanjaksolla.
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) mukaan häiriköivä matkustaja on henkilö, joka ei noudata lentoaseman tai ilma-aluksen sääntöjä tai henkilöstön antamia ohjeita, mikä johtaa järjestyksen häiriintymiseen. Traficomin tilastojen mukaan yleisimmät häiriökäyttäytymisen muodot Suomessa vuonna 2024 olivat:
Erityisesti päihtymyksestä johtuvat häiriöt ovat lisääntyneet, mikä yhdistettynä miehistön ohjeiden noudattamatta jättämiseen muodostaa merkittävän turvallisuusriskin kaikille lennolla oleville. Yleistymässä on myös tupakointi lentokoneessa, mikä on aina kiellettyä. Kielto koskee myös sähkötupakkaa.
Traficomin tilastoista selviää, että jopa kaksi kolmesta ilmoitetuista häirinnästä tapahtuu lennon jo alettua. Lentäjien kansainvälinen kattojärjestö IFALPA toteaa omassa kannanotossaan, että tehokkain tapa vähentää häiriökäyttäytymistä on ennaltaehkäiseminen ja pelotevaikutus. Mikäli matkustaja on jo ehtinyt koneeseen asti, päätöksen lennolta poistamisesta tekee lopulta kapteeni. “Yleensä häirikkömatkustajan kohtaavat kuitenkin ensimmäisenä portti- ja matkustamohenkilökunta, joiden pelisilmä näissä tilanteissa on korvaamaton apu kapteenille. Valitettavasti kuitenkin osa matkustajista vaatii, että kapteeni ottaa tilanteeseen kantaa. Yleensä siinä vaiheessa tilanne on jo niin tulehtunut, että kapteenille jää ainoaksi vaihtoehdoksi poistaa matkustaja koneesta”, Jaarinen sanoo.
Kansainväliset ilmailua koskevat sopimukset sekä niiden perusteella muodustunut kansallinen lainsäädäntö antavat lennon kapteenille laajat oikeudet lennon turvallisuutta koskevissa asioissa. Konkreettisia toimia estää häiriökäyttäytymistä ovat selkeä "nollatoleranssi" häiriökäyttäytymiselle, henkilökunnan kouluttaminen, tietoisuuskampanjoiden järjestäminen matkustajien velvollisuuksista sekä potentiaalisten häiriköiden pääsyn estäminen lennolle. Useat lennolla häiriköineet matkustajat ovat kiinnittäneet huomiota käytöksellään jo terminaalissa.
Matkustajan on hyvä muistaa, että lentoasemalla ja lentokoneessa vain hän itse on vastuussa omasta käyttäytymisestään sekä sen mahdollisista seuraamuksista. Häiriköiville matkustajille koituvat seuraamukset voivat olla oikeudellisia, kuten sakko tai jopa vankeus, tai esimerkiksi lentoyhtiön korvausvaatimus aiheutuneista viivästyksistä tai vahingoista. Lentoyhtiö voi myös asettaa matkustajan matkustuskieltoon.
Lisää aiheesta
https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/hairikoivat-matkustajat
https://www.ifalpa.org/publications/library/unruly-passengers--2776
https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/hairikoivia-lentomatkustajia-aiempia-vuosia-enemman-ethan-ole-osa-ilmioita
https://www.fpapilots.fi/lentoturvallisuus.html