Finnair asetti liikennelentäjänsä työsulkuun

02.11.2024 | Uutiset

Artikkelikuva

Finnairin liikennelentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto ry. on neuvotellut Finnairin ja Palvelualan Työnantajaliitto Palta:n kanssa uudesta työehtosopimuksesta noin kahden ja puolen kuukauden ajan. Sopimukseton tila alkoi syyskuun lopulla. Palta ilmoitti 1.11.2024 Finnairin liikennelentäjiä koskevasta työsulusta marraskuulle suunnitelluille kahdelle maakoulutuspäivälle.

Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) tiedotteen mukaan Finnairin liikennelentäjien työnteon ehdoista on neuvoteltu jo keväästä 2024 lähtien työnantajapuolen irtisanottua paikallisen sopimuksen osittaista työaikajärjestelyä koskien. SLL on pyrkinyt löytämään neuvotteluratkaisua helmikuusta lähtien. Työehtosopimuksen uudistamiseksi neuvottelut käynnistyivät elokuun lopulla, mutta edistyminen on ollut molempien osapuolien mukaan hidasta.

Finnair on vaikean kaksoiskriisin jälkeen palannut tuloksentekokykyiseksi monen muun lentoyhtiön tapaan ja kyennyt tervehdyttämään liiketoimintansa. Finnair on uusimmassa pörssitiedotteessaan vuoden kolmannen kvartaalin tulosjulkistuksen yhteydessä ilmoittanut odottavansa tilikaudelta 2024 110-180 miljoonan liikevoittoa. Lentoyhtiön yksikkökustannukset ovat olleet laskussa ja SLL on korostanut jäsentensä tekemien joustojen, sekä säästö- ja tehostustoimenpiteiden merkitystä yhtiön paluussa voitolliseksi.

SLL hakee työehtosopimusneuvotteluissa parannuksia liikennelentäjien työehtoihin ja takana olevien poikkeuksellisten aikojen joustojen merkityksen tunnustamista osana sopimusratkaisua. "SLL:n vaatimukset ovat perusteltuja ja aiempien vuosien säästötoimenpiteisiin nähden maltillisia", SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa. SLL on havainnut työnantajapuolen olevan haluton keskustelemaan edes ratkaisuista, joilla ei ole taloudellista vaikutusta.


Edellistä sopimuskautta värittäneet selvittämättömät erimielisyydet


Finnairin ja SLL:n välillä on ollut erimielisyyksiä edellisen sopimuskauden aikana, joista ei ole löytynyt yhteisymmärrystä ennen nykyisiä työehtosopimusneuvottelujen käynnistämistä tai osana työehtosopimuskokonaisuutta syyskauden aikana. SLL katsoo Palvelualojen Työnantajaliitto Palta ry:n työsulun tavoittelevan työntekijöiden vaatimuksien vaientamista pakkosovittelun kautta.

SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto toteaa, että "työnantajapuolen menettely on tarpeettoman aggressiivinen ja aiheuttaa vastakkainasettelua herkässä neuvottelutilanteessa. Neuvotteluissa on alusta lähtien on ollut ilmeistä, että työnantajapuoli on haluton neuvottelemaan liikennelentäjien esittämistä muutosehdotuksista". SLL ilmoittaa tiedotteessaan osallistuvansa sovitteluun
valtakunnansovittelijan kutsun mukaisesti ja pyrkii edelleen löytämään asiassa ratkaisua yhteistyössä ja neuvotteluteitse.

SLL pitää kuitenkin hyvin valitettavana, että tällä hetkellä näyttää siltä, että paikallisella tasolla pystytään sopimaan vain säästöistä, mutta ei työnteon ehtojen parannuksista.

 

Suomen Liikennelentäjäliitto (SLL) edustaa lähes 1000 Finnairin palveluksessa työskentelevää liikennelentäjää. SLL vastaa Finnairin liikennelentäjien työehtosopimuksen neuvottelemisesta ja edunvalvonnasta. Suomen Lentäjäliiton (FPA) jäsenenä SLL on osa globaalia lentäjäyhteisöä.

Mediayhteydenotot: Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Vesa Uuspelto, vesa.uuspelto@sllpilots.fi

 

Kuva: Hacı Elmas, Unsplash


Lue lisää aiheesta